Forside » Nyheder » Så høje er bilafgifter i Danmark i 2025
Bilafgifter i Danmark 2025

Så høje er bilafgifter i Danmark i 2025

At eje en bil i Danmark har altid været en dyr fornøjelse – og i 2025 bliver det ikke billigere. Bilafgifter i Danmark hører til blandt de højeste i Europa, og staten opkræver hvert år omkring 40 milliarder kroner i bilrelaterede afgifter. Det lægger ikke kun pres på bilejernes privatøkonomi, men bremser også udskiftningen til sikrere og mere miljøvenlige biler.

Bilafgifter i Danmark i 2025:

  • Danmark har nogle af de højeste bilafgifter i Europa
  • Staten opkræver cirka 40 milliarder kroner årligt i bilafgifter
  • Registreringsafgiften og ejerafgifter stiger yderligere i 2025
  • Elbiler er i 2025 delvist fritaget for registreringsafgift med fradrag og reduceret indfasningssats
  • De høje afgifter hæmmer overgangen til grøn transport
  • Danskerne kører i ældre og mindre sikre biler end nabolande

Danmark topper listen over bilafgifter i EU

Når man sammenligner, hvad staten tjener på biler over en gennemsnitlig bils levetid, ligger Danmark i top. Ifølge tidligere analyser fra FDM og ACEA tjener staten i gennemsnit 210.922 kr. pr. bil over 12 år – mere end dobbelt så meget som i de fleste andre EU-lande.

Det er ikke kun den velkendte registreringsafgift, der trækker op. Det samlede billede inkluderer også vægtafgift, grøn ejerafgift, forsikringsafgifter og moms – og det hele lægger et massivt pres på danske bilister.

Så høje er bilafgifter i Danmark i 2025

I 2025 er det samlede afgiftsniveau fortsat blandt de højeste i Europa – trods visse lempelser for elbiler og små, energieffektive modeller.

Det gælder især:

  • Registreringsafgift: stadig en stor del af bilens pris, særligt for større modeller
  • Grøn ejerafgift: baseret på CO₂-udledning – elbiler fritaget, men stadig gældende for mange
  • Moms: 25 % – blandt de højeste i EU
  • Brændstofafgifter og elafgift: gør det dyrt at “holde bilen kørende”
BiltypeAfgiftstypeBeløbBemærkninger
Plug-in hybrid (300.000 kr.)Registreringsafgift111.853 kr.Efter fradrag og 65 % indfasning
Plug-in hybrid (300.000 kr.)CO₂-tillæg8.680 kr.31 g/km × 280 kr.
Elbil (450.000 kr.)Registreringsafgift0 kr.Fritaget i 2025
Elbil (450.000 kr.)Samlet pris inkl. afgift450.000 kr.Ingen tillæg
Registreringsafgift (generel)Skalaknæk 202525 % / 85 % / 150 %Op til 72.900 / 226.500 / over
Ejerafgifter (generel)Stigning i 2025+24,4 %Vægt-, grøn og CO₂-ejerafgift

Eksemplerne er baseret på satser og regler fra Motorstyrelsen og illustrerer, hvordan bilafgifter i Danmark i 2025 varierer alt efter biltype, pris og udledning.
Kilde: Motorstyrelsen

Som eksemplerne viser, er bilafgifter i Danmark i 2025 fortsat blandt de højeste i Europa. Plug-in hybrider beskattes hårdt med både registreringsafgift og CO₂-tillæg, mens elbiler indtil videre er fritaget. Samtidig stiger ejerafgifterne for alle biltyper med 24,4 %, hvilket rammer både nye og eksisterende bilejere.

Afgiftssystemet er komplekst og afhænger af biltype, pris, CO₂-udledning og aktuelle fradrag – og det er derfor vigtigt at regne på den samlede pris over tid, før man køber bil i Danmark i 2025.

Sammenligning: Bilpriser i Danmark og Sverige

ModelPris i DanmarkPris i SverigeForskel
Volvo V60 T6 Recharge AWD (brugt)ca. 339.000 kr.ca. 250.000 kr.ca. 89.000 kr.
Tesla Model Y Long Range RWDca. 365.000 kr.ca. 335.000 kr.ca. 30.000 kr.
BMW i4 eDrive40ca. 440.000 kr.ca. 395.000 kr.ca. 45.000 kr.
Audi Q4 e-tron 40ca. 387.000 kr.ca. 350.000 kr.ca. 37.000 kr.

Som tabellen viser, er bilpriserne generelt højere i Danmark sammenlignet med Sverige – også for elbiler og brugte modeller.

Bilpriserne i Danmark er markant højere end i Sverige – også i 2025. Det gælder både for nye elbiler og brugte plug-in hybrider. Forskellen skyldes især de danske bilafgifter, som omfatter registreringsafgift, moms og løbende ejerafgifter.

Et konkret eksempel er Volvo V60 T6 Recharge AWD, hvor en brugt model koster omkring 89.000 kr. mere i Danmark end i Sverige. Samme tendens ses for elbiler som Tesla Model Y, BMW i4 og Audi Q4 e-tron, som alle ligger væsentligt højere i pris på det danske marked. Læs mere om nye elbiler i 2025.

Selv om elbiler i 2025 stadig nyder afgiftsfritagelse i Danmark, er totalprisen ofte højere på grund af moms, importmargener og det samlede afgiftsniveau. Det gør det mindre attraktivt for mange danskere at vælge en ny bil – selv når der er tale om grønne alternativer.

Hæmmer skift til grønne biler

Selvom elbiler i 2025 fortsat nyder godt af fritagelser og støtteordninger, ændrer det ikke det overordnede billede. Bilafgifter i Danmark er fortsat en barriere for mange husholdninger, der gerne vil skifte til en grønnere bil, men ikke har økonomisk råderum.

De høje afgifter betyder, at Danmark stadig har en af de ældste bilparker i EU, og at vi halter bagefter, når det gælder sikkerhed, energieffektivitet og klimaindsats. Læs mere om de nyeste salgstal om elbiler i 2025.

Registreringsafgiften i 2025 – satser, fradrag og indfasning

Registreringsafgiften i Danmark er fortsat en af de væsentligste årsager til de høje bilpriser i 2025. Afgiften beregnes ud fra bilens værdi, CO₂-udledning og eventuelle fradrag, og selvom der er indført visse lettelser for elbiler og lavemissionsbiler, er systemet stadig komplekst og økonomisk belastende for mange bilejere. Læs mere om den nye refusionsordning til elbiler med solceller.

I 2025 ser beregningsmodellen sådan ud:

Skalaknæk:

  • 0–72.900 kr.: 25 % i afgift
  • 72.900–226.500 kr.: 85 % i afgift
  • Over 226.500 kr.: 150 % i afgift

Derudover pålægges et CO₂-tillæg (f.eks. 280 kr. pr. gram for plug-in hybrider), som kan hæve bilens samlede registreringsafgift betydeligt.

Fradrag og reduktioner:

  • Bundfradrag: Et generelt fradrag på op til 165.500 kr. for elbiler og lavemissionsbiler (gælder kun under visse betingelser)
  • Ekstra fradrag for grønne biler: Op til 45.000 kr. ekstra, hvis bilen har meget lav CO₂-udledning
  • Indfasning: I 2025 betaler grønne biler kun 65 % af den beregnede registreringsafgift. Denne procentsats stiger gradvist hvert år og vil være 100 % i 2030.

Eksempel:

En plug-in hybrid til 300.000 kr. med 31 g/km CO₂ kan ende med en registreringsafgift på over 100.000 kr. – selv efter fradrag og indfasning. En elbil til 450.000 kr. kan i 2025 stadig være helt fritaget for afgift – men kun midlertidigt.

Hvad skal der til?

Hvis Danmark vil leve op til sine klimamål og samtidig sikre, at flere danskere får adgang til moderne, miljøvenlige biler, er der behov for en grundlæggende gentænkning af bilafgifterne. Afgiftssystemet behøver ikke nødvendigvis afskaffes – men det skal omlægges klogt og retfærdigt.

I dag straffer afgifterne i høj grad bilkøb, uanset om bilen er grøn eller ej. Det hæmmer overgangen til elbiler og gør det sværere for almindelige familier at vælge klimavenlige løsninger.

Et mere fremtidssikret afgiftssystem bør:

  • Belønne biler med lav eller ingen CO₂-udledning
  • Lette byrden for husstande, der vælger elbil – især i ydre områder uden offentlig transport
  • Fjerne urimelige forskelle mellem nye og brugte grønne biler
  • Gøre det mere økonomisk attraktivt at udskifte gamle, forurenende biler

Afgifter bør bruges som et aktivt værktøj i den grønne omstilling – ikke som en forhindring. Med de rigtige justeringer kan Danmark både sænke udledningerne og sikre, at flere får adgang til sikker, smart og bæredygtig transport.

Lennart Øster

Ladeportalen.dk hjælper dig med at finde de bedste ladebokse til elbiler. Sammenlign priser, funktioner og modeller for at vælge den perfekte løsning til dit behov fra forskellige udbydere der tilbyder opladning af elbil og elaftaler.

ABB Terra Wallbox – Sammenlign ladeboks priser

Bedste ladekabel Type 2 – Bedst i test 2025

×

Vind bilrengøring hjemme hos dig – helt gratis!

Svar på 3 hurtige spørgsmål om sommerferie i elbil – så er du med i lodtrækningen om en gratis rengøring fra STEAMREX.

Max 1500 deltagere - Konkurrencen løber fra 4. juni til og med 7. juli.

Vind bilvask med EWII